نوشته شده توسط : ذهن نو

خستگی مداوم بچه ها در مدرسه به دلایل مختلفی روی می‌دهد. معمولا دانش آموزان مخصوصا در مقاطع تحصیلی بالاتر، زمان زیادی را در مدرسه می‌گذرانند و خستگی آنها چه از لحاظ روانی و چه جسمانی طبیعی است. اما برخی از آنها از زمان شروع کلاس تا پایان آن انرژی کمی دارند و بی حال هستند.

به این معنی که خستگی آنها فقط محدود به ساعات پایانی مدرسه نخواهد شد. عوامل مختلفی در این مورد دخیل هستند. گاهی این دلایل شخصی است و در بعضی موارد مربوط به محیط مدرسه خواهد شد. عوارض خستگی مزمن زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد و دانش آموزان را مستعد افت تحصیلی خواهد کرد. 

منبع: خستگی مداوم بچه ها در مدرسه | علت بی حالی کودکان

خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

کودکان معمولا سرشار از انرژی هستند و حتی در مواردی به سختی به خواب می‌روند. اما گاهی شرایطی ایجاد می‌شود که او مدام احساس خستگی می‌کند و هیچ انگیزه ای برای فعالیت های درسی و یا حرکتی ندارد. حتی آنان بعد از داشتن خواب کافی نیز بازهم در مدرسه احساس کمبود انرژی دارند. معمولا این حالت به علت وجود یک بیماری زمینه ای دیگر ایجاد شده که باید برای درمان آن اقدام کرد. در این مقاله به بررسی علل و روش های درمانی خستگی مداوم بچه ها در مدرسه خواهیم پرداخت.

علل خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

همانطور که قبلا هم گفته شد؛ دلایل زیادی در بروز این اختلال دخیل هستند. در واقع برای شروع فرایند درمان، باید علت خستگی مداوم در بچه ها در مدرسه شناسایی شود. شناسایی علت دقیق آن باید توسط پزشک و با انجام آزمایش های مختلف، صورت گیرد. برخی از شایع ترین علل برای این مشکل، به شرح زیر هستند.

????اختلال در خواب

کودکان مخصوصا در سنین پایین تر نیاز به خواب بیشتری دارند. از طرفی برخی دیگر از کودکان مبتلا به اختلالات خواب مثل آپنه هستند. کمبود خواب با حتی خواب بیش از حد می‌تواند یکی از دلایل خستگی مداوم بچه ها در مدرسه باشد. آنها در کلاس احساس خواب آلودگی کرده و نمی‌توانند به خوبی مطالب درسی را بیاموزند.

????مشکلات تغذیه کودک

سوتغذیه و یا عادات غذایی غلط، یکی دیگر از دلایل خستگی مداوم بچه ها در مدرسه است. برخی از مواد غذایی آهن و گلوکز بیشتری دارند و باعث بالارفتن انرژی در کودکان می‌شوند. کودکان باید روزانه از تمام گروه های غذایی مختلف تغذیه کنند. مصرف مکمل های دارویی نیز می‌تواند برای جبران مواد غذایی که کودک تمایلی به خوردن آنها ندارد؛ مناسب باشد. 

????بی علاقگی نسبت به درس

وقتی کودک نسبت به موضوع درسی و یا محیط مدرسه بی علاقه باشد؛ دچار خستگی زودرس خواهد شد. به این معنا که اگر کودکان عادی بعد از گذشت زمان خاصی در مدرسه خسته می‌شوند؛ این دسته از بچه ها از همان ابتدای شروع کلاس علاقه ای به حضور در آن ندارند. حتی اگر از کلاس هم خارج شوند؛ بازهم دوست دارند به خانه رفته و فقط استراحت کنند. در مورد خستگی مداوم بچه ها در مدرسه، برای دانش آموزانی با این علائم، حتی بازی و معاشرت با دانش آموزان دیگر نیز هیجان انگیز نبوده و انگیزه لازم برای حضور در مدرسه نخواهد بود.

????کم خونی

یکی از بارزترین علائم کم خونی در بچه ها، خستگی مداوم است. در کم خونی تعداد گلبول های قرمز کم بوده در نتیجه اکسیژن و موادغذایی به قدر کافی به اندام ها نمی‌رسد. این نشانه ها در بچه ها بیشتر بروز می‌کند چراکه فعالیت بدنی آنها بیشتر است. خستگی مداوم بچه ها به علت کم خونی، با مصرف داروها و اصلاح سبک زندگی آنها، قابل کنترل است. 

????اختلالات روان

برخی از کودکان به دلیل ابتلا به بیماری های روان مثل افسردگی در مدرسه بی حوصله و بی انرژی هستند. در واقع حالات روحی آنان فقط مختص به مدرسه نبوده و آنها علاقه به حضور در هیچ مکانی را نخواهند داشت. افسردگی در دوران کودکی به دلایل مختلفی ایجاد خواهد شد؛ اما معمولا اختلال رایجی میان بچه ها نیست. قطعا یکی از مهم ترین نشانه های آن خستگی مداوم بچه ها در مدرسه است؛ که والدین و معلمان باید آن را جدی بگیرند. اضطراب زیاد نیز نه تنها انرژی زیادی از کودکان می‌گیرد؛ بلکه با گذشت زمان باعث ایجاد مشکلات دیگری خواهد شد.

????بیماری های جسمانی

بیماری های مزمنی مثل سرطان ها، بیماری های کلیوی و کبدی، سردرد و سرگیجه وتب، از عواملی هستند که باعث ایجاد خستگی مداوم بچه ها در مدرسه خواهند شد. مشکلات جسمانی عوارض دیگری مثل کمبود خواب و یا استرس را نیز در کودک ایجاد می‌کنند؛ که او نمی‌تواند در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشد. کم کاری تیروئید و یا ابتلای کودک به ویروس اپتشین بار نیز، علائم خستگی مفرط را ایجاد می‌کند.

نشانه های خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

خستگی مداوم در بچه ها نشانه هایی را به وجود می‌آورد که البته بسته به علت آن خواهد بود. همچنین شدن این نشانه ها نیز از فردی به فردی دیگر متفاوت است. بهتر است والدین یا مربیان، نسبت به بروز این علائم حساس بوده و اگر آنها برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا خواهد کرد؛ حتما اقدامات لازم را انجام دهند.

????خمیازه کشیدن مکرر

????احساس خواب آلودگی زیاد

????بی حالی و ضعف جسمانی

????پرهیز از انجام فعالیت های حرکتی

????دردهای عضلانی

????اختلال در حافظه و تمرکز

????متورم شدن غددلنفاوی در بعضی موارد

درمان خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

برای درمان خستگی مداوم بچه ها باید به پزشک مراجعه کرده و درمان را متناسب با علت آن شروع کرد. توصیه می‌شود والدین از درمان خودسرانه کودک پرهیز کرده و حتما از یک متخصص کمک بگیرند. برخی از روش های درمانی این مشکل، شامل موارد زیر خواهد شد.

????دارودرمانی

گاهی کودک باید برای این مشکل خود دارودرمانی را آغاز کند. از طرف دیگر در بعضی موارد علت خستگی مداوم بچه ها در مدرسه، عوارض جانبی داروهایی است که مصرف می‌کنند. در چنین شرایطی کودک باید داروهای دیگری مصرف کرده و یا دوز داروهای آن تغییر یابد. معمولا قرص های مربوط به اختلالات خواب و یا داروهای مربوط به آلرژی چنین عوارضی دارند که باید با مشورت پزشک، راه درمانی دیگری پیش گرفت.

????ورزش و قرارگیری در معرض نورخورشید

ورزش و فعالیت بدنی نه تنها سبب ترشح هورمون های شادی بخش می‌شود؛ بلکه میزان ترشح آنها را نیز تنظیم خواهد کرد. نور خورشید نیز دقیقا همین تاثیر را بر کودک دارد. بچه ها می‌توانند مدتی قبل از حضور در مدرسه، در زیر نورخوشید پیاده روی کنند. اینکار از خستگی مداوم بچه ها در مدرسه پیشگیری می‌کند.

????خواب و تغذیه مناسب

خواب و رژیم غذایی متعادل عامل مهمی در جلوگیری از بروز خستگی مداوم بچه ها در مدرسه خواهد بود. کودکان باید روزانه موادغذایی سالم و به اندازه مصرف کرده و همچنین خواب کافی داشته باشند. گاهی این بی خوابی ناشی از استرس و یا فشار درسی است. اما والدین باید به کمک گرفتن از مشاور اضطراب کودک را کاهش داده و شرایط استراحت را برای او محیا کنند. آنها باید  7 تا 8 ساعت خواب مفید داشته و از خوردن وعده های غذایی سنگین خودداری کنند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که خستگی مداوم بچه ها در مدرسه، یکی از نشانه های رشد آنها در سنین قبل از بلوغ است. در بیشتر موارد ای موضوع، علت جدی نداشته و موقت است. اما با ادامه دار شدن و بروز علائم دیگر، افراد باید برای درمان آن اقدام کنند.

بسیاری از والدین با مشاهده علائم خستگی در کودک خود شروع به سرزنش او کرده و برچسب های مختلفی را به او می‌زنند. در این مورد عجولانه عمل نکرده و حتما با یک متخصص اطفال و روانشناس مشورت کنید. در مورد روش های درمانی نیز با کودک خود همراهی کرده و صبور باشید.‎

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی مداوم بچه ها در مدرسه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: خستگی مداوم بچه ها در مدرسه | علت بی حالی کودکان





:: برچسب‌ها: خستگی مداوم بچه ها در مدرسه | علت بی حالی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: